Kwasy omega

Kwasy omega w olejach CBD – zapotrzebowanie i korzyści

Chociaż przez wiele lat był skutecznie demonizowany, to tak naprawdę tłuszcz jest kluczowym elementem zdrowej diety. Smak i konsystencja wielu produktów spożywczych, w tym olejów, orzechów, warzyw i ryb, wynika z tłuszczów znajdujących się w ich składzie. Mają one kluczowe znaczenie dla wielu podstawowych funkcji w ludzkim ciele. Jednak trzeba pamiętać o tym, że inaczej na organizm działają tłuszcze trans, a inaczej na kwasy tłuszczowe omega. Te drugie wspierają pamięć, zdrowie serca i piękny wygląd, a znaleźć je można m.in. w olejach CBD. Dlaczego warto wybrać produkty konopne jako główne źródło kwasów omega?

Łańcuchy kwasów tłuszczowych

Tłuszcze znajdujące się w żywności składają się z łańcuchów kwasów. Zbudowane są one z atomów węgla i wodoru, które są połączone ze sobą jednym lub dwoma wiązaniami. Są to dwie główne grupy spożywanych kwasów tłuszczowych: tłuszcze nasycone i nienasycone.

Nienasycone kwasy tłuszczowe, które zawierają więcej niż jedno wiązanie podwójne, są znane jako wielonienasycone kwasy tłuszczowe lub PUFA. To właśnie w tej grupie znajduje się zarówno omega 3, jak i omega 6, podczas gdy Omega 9 to MUFA (czyli nienasycone kwasy tłuszczowe, które zawierają tylko jedno wiązanie podwójne).

Dlaczego warto dbać o poziom kwasów tłuszczowych?

Omega 3 i 6 są ważnymi elementami błon komórkowych i budulcem wielu innych elementów w organizmie, w tym tych, które pomagają w:

  • regulacji ciśnienia krwi,
  • utrzymaniu zdrowia układu sercowo-naczyniowego,
  • właściwych reakcjach na stany zapalne.

Omega 3 i 6 można znaleźć zarówno w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych. Kwas alfa-linolenowy (ALA) jest roślinnym źródłem omega 3, który jest niezbędnym kwasem tłuszczowym i znajduje się w:

  • nasionach konopi,
  • siemieniu lnianym,
  • nasionach chia,
  • orzechach włoskich,
  • rzepaku,
  • oleju sojowym.

Organizm ludzki nie jest w stanie wytworzyć ALA, więc można go uzyskać tylko poprzez dietę.

Kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA) są zwierzęcymi źródłami omega 3 i powszechnie występują w tłustych rybach zimnowodnych, takich jak łosoś, anchois, sardynki, makrela i śledź. Zarówno EPA, jak i DHA mogą być wytwarzane z ALA w wątrobie, jednak współczynnik konwersji jest ograniczony.

Czy olej CBD pokrywa zapotrzebowanie na kwasy omega?

W przeciwieństwie do kwasów tłuszczowych omega 3 i 6, omega 9 są zwykle jednonasyconymi kwasami tłuszczowymi i mogą być wytwarzane w organizmie, uznaje się je za nieistotne kwasy tłuszczowe. Nie oznacza to jednak, że należy je lekceważyć podczas konsumpcji, ponieważ niektóre pokarmy bogate w omega 9 to jedne z najzdrowszych produktów spożywczych.

Olej konopny jest szczególnie bogaty w omega 3, 6 i 9 i zawiera optymalny stosunek 1:3, który jest idealny dla ludzi. Stwierdzono, że proporcja 1:3 omega 3 do omega 6 niweluje stan zapalny w stawach, zwiększa zdolność organizmu do metabolizowania tłuszczu, zmniejszając w ten sposób ryzyko otyłości i cukrzycy oraz poprawiając zdrowie i funkcjonowanie układu krążenia.

Stwierdzono, że olej z nasion konopi zawiera ponad 80% wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym wszystkie trzy kwasy omega. Metoda tłoczenia na zimno i ekstrakcja z pierwszego tłoczenia pozwala zachować większość wartości odżywczych nasion w nienaruszonym stanie. Olej CBD z nasion konopi zapewnia więc jedno z najbardziej zrównoważonych źródeł kwasów tłuszczowych omega w naturze, przez co wspiera codzienne zdrowie i witalność.

Podziel się artykułem ze znajomymi:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email